BUKIT LAWANG - wedding, birthday, local market and - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Anne Gré - WaarBenJij.nu BUKIT LAWANG - wedding, birthday, local market and - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Anne Gré - WaarBenJij.nu

BUKIT LAWANG - wedding, birthday, local market and

Blijf op de hoogte en volg Anne Gré

21 Juni 2013 | Indonesië, Bukit Lewang

WEDDING BINJAI

In alle vroegte met Thomas, Diana, dimas en Daniël vertrokken naar Binjai, waar een neef van Thomas vandaag ging trouwen... Althans, de dag ervoor in de kerk, vandaag de ceremonie en het feest. Ze trouwen hier 3 keer in een volgens mij. Na een kledingwisseling op het toilet kwamen we aan op de locatie.

Een prachtig versierde ruimte met wel duizenden mensen. Thomas verteld dat het hier gebruikelijk is om veel bruiloften te bezoeken, zodat er ook veel mensen op je eigen bruiloft op begrafenis komen... Heel apart zelfs mensen die je eigenlijk helemaal niet kent dus...
Bij aankomst zitten mannen en vrouwen+kinderen gescheiden. Terwijl Thomas en Diana hun aandeel in de ceremonie deden pasten een tante en ik op de kids. Thomas zijn familie volgt de karona-traditie, en hierbij hoort een bepaalde kledingstijl, waar ik perfect aan voldeed. Dit gaf een aantal erg leuke en verbazende reacties. Er zijn wel vaker buitenlandse gasten, maar vaak niet volgens de traditie gekleed. Werd erg op prijs gesteld!

Erg interessant om te zien, het paar straalde na zon 4 uren in de hitte preken van allerlei gasten aangehoord te hebben niet echt veel geluk uit. Daarbij is het volgens de karona traditie gebruikelijk om een gevaarte op je hoofd te dragen... Alleen bij het kijken er naar kreeg ik al koppijn... Moet je nagaan!

Een kijkje in de keuken genomen, er wordt op zon dag gerust een lunch voorbereid voor al die honderden mensen. Eenmaal aan de lunch toe, stelt iedereen zich op in rijen en worden de bordjes vanuit de keuken doorgegeven naar iedereen in de zaal... Rijst, soep, kip, rendang, groente, vis... Ook niet te zuinig dus...

Na de lunch zijn wij weggegaan... Diana is hoogzwanger en houdt t op de grond zitten niet lang vol. (Petje af hoeveel zij trouwens nog doet met die dikke buik...)

MEDAN - HOTEL - BDAY DANIËL
De familie heeft me uitgenodigd om na de wedding mee te gaan een nachtje en dagje uit naar een hotel in medan ivm Daniël zijn 7de verjaardag! In de ochtend al zijn kado gegeven! Erg blij met zijn politiebureau! ;)

In medan een hotel met zijn 5-en en 1 bed! Ik moest met de kids in het grote bed. Moeder kreeg een extra bed en Thomas sliep maar gewoon op de bank...

Met zijn 5en in een tuktuk, op naar de stad! Lekker gegeten en gezwommen en... verjaardagstaart gegeten! Traditie is een liedje, kaarsje uitblazen en elke ouder + broer/zus geeft eerste hapje taart gevolgd door een kus van de jarige! Ik mocht na pa, ma en dimas de rij sluiten! Voelde mij erg vereerd!

heerlijk geslapen! Werd de volgende ochtend wakker met twee kids tegen mij aan.... Erg lief!

De volgende dag zijn we eerst naar een wildlife museum geweest en daarna naar een waterpark. Grappig om met deze jungle familie in een grote stad als medan rond te lopen. Thomas af en toe wat onthand en tikkie onzeker, terwijl die in de jungle zijn weg zo goed weet!

In het wildlife museum allemaal opgezette dieren! Als ik verteld dat we die in NL in de dierentuin in t echt hebben, krijg ik een 6tal grote ogen...
Ook glijbanen en wildwater avontuur in een zwembad nog nooit van zijn levensdage meegemaakt! Dus ik mocht laten zien dat het heus zo eng niet was! Erg om gelachen!

In de avond terug naar het vertrouwde bukit-Lawang! Erg bijzondere fijne dagen!

LOKALE MARKT
Vanmorgen naar de lokale markt geweest met Diana. Ondanks dat ze hoog zwanger is elke vrijdag naar de markt om inkopen te doen voor het restaurantje!
We haalden eerst Ida op, een van de twee vaste medewerkers van Thomas zijn retreat. Ze woont nog armer dan ik al had gezien! Moest plassen op de grond... :/ maar even opgehouden dus...
Daarna lekker inkopen van vers fruit, groenten, vis, kruiden! Ogen uit gekeken daar!

IDA FAMILIE LUNCH @ RIVIER
Na de markt wilde Ida graag dat ik mee ging zwemmen en lunchen met haar familie aan de rivier! Achter op de scooter (die door iedereen maar gebruikt wordt) op naar de rivier! Geen zwemlkleding mee, maar misschien maar beter! Iedereen zwemt hier met kleren aan in de rivier! Op een paar stenen werden de verse visjes van de markt bereid en de familie had ook lekker rijst, groente, pisang goreng meegebracht! Heel back to indonesian-life! Hoogtepuntje!

Ida moest om 15.00 beginnen met werken dus tegen die tijd terug naar guesthouse! Even gezwommen nog met dimas en Daniël en op naar volgende familie!

VOETBAL BAHOROK - MARIA'S ZOON
Maria, de andere vaste medewerker van Thomas was om 15.00 vrij en wilde me graag meenemen naar een voetbalwedstrijd van haar zoon in Bahorok, een dorpje verderop... Omdat iedereen op jungle trek is, vond ik dat best een goed idee!

Op naar Bahorok! Onderweg langs de kant van de weg ooggetuige van een begrafenis ceremonie. Zwart van de mensen en kon zo in de kist kijken, langs de kant van de weg terwijl auto's bussen en scooters passeren. Aan de orde van de dag hier! Apart...

We gingen in de locale, overvolle bus heen... Ik zat achterin de bus met twee mannetjes die mijn witte lange benen wel erg interessant vonden! Was blij dat ik er was!

De voetbal anzich vond ik niet zo spectaculair als dat trotse Maria dat vond, de hele happening er om heen wel! Alleen maar mannen langs het veld! En de ontlading bij het nemen en winnen van de penalty's geweldig!

Moe maar voldaan terug naar Bukit-Lawang! In de zijspan van de coach! Heerlijk genoten van de weg terug, prachtig eiland, Sumatra!

Vanavond heeft J me geleerd om noodles met garnalen te maken! Nu weet ik eindelijk waar ik die dingen door heen kan mixen! Heerlijk!!!

Nu nog even een Bintang en een muziekje en dan lekker slapen!

Bijna naar huis.... :( :) mixed feelings! Voel me zo goed hier! Alleen daarom zou ik willen blijven!! Vasthouden van dit gevoel in Nederland! Mooi doel! En zeker gauw weer terug naar hier!!! :)

  • 21 Juni 2013 - 19:21

    Mark:

    maak een foto album, schrijf er een boek over, ga nog een keer en daarna nog een keer, dit alles om het vast te houden. Maar deze ervaring is voor altijd. En je werk is ook best leuk hoor. Tot over 1 1/2 week

    groet, Mark

  • 21 Juni 2013 - 21:24

    Sandra:

    Hey Anne-Gré! Wat een geweldige toffe reis en wat een super ervaring!! Die nemen ze je nooit en nooit meer af. Je zult een geweldige ervaring rijker zijn. Ik ben het met Mark eens: schrijf er een boek over. De schrijverskwaliteiten heb je. Wat kun jij trots zijn op jezelf. Je hebt het gedaan! Hartelijke lieve groet, Sandra

  • 21 Juni 2013 - 22:13

    Greetje Brinksma:

    Hoi An.
    Heb, bij afwezigheid van Johan, woensdag je vorige bericht aan beppe laten zien. Die es ook echt trots op je. Leuk!
    Wat betreft de bruiloft: je hebt me nieuwgierig gemaakt naar je outfit!

  • 21 Juni 2013 - 23:45

    Alien En Sietse:

    Time flyes when youre having fun... Jeetje de 6 weken zijn al bijna voorbij. Geniet er nog even lekker van... En neem het mooie weer mee hier naar toe ;)

  • 22 Juni 2013 - 10:43

    Benji:

    Neem je ook wat van al die heerlijke producten mee naar Holland, water liep me al in de mond na het lezen van je verslag. Nog even als je terugbent en de kraampjes broodje bratwurst en broodje beenham staan te wachten, ook verleidelijk toch ;)

  • 30 Juni 2013 - 22:48

    Sita De Winter:

    Hoi Annegre,
    Ik ben zo benieuwd naar je outfit op de wedding.
    Kun je het niet aantrekkken op de familiereunie?
    Je zult nu vast anders koken als je weer thuis bent.
    Die mi met garnalen lijken me echt heel lekker!
    Wij zijn net van vakantie terug uit Frankrijk en kijken terug op een fijne tijd.
    Wel niet zo specta als wat jij nu doet, maar in ieder geval de zon gevoeld en heerlijke bergwandelingen gemaakt.
    Goede terugreis en bedankt voor je leuke reisverslag!
    Liefs van Sita en Dick de Winter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne Gré

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 15276

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Indonesia 2014!

10 Mei 2013 - 24 Juni 2013

Indonesia!

Landen bezocht: