BANDUNG - PARIS OF TRAFIC&RAIN - Reisverslag uit Kopopermai, Indonesië van Anne Gré - WaarBenJij.nu BANDUNG - PARIS OF TRAFIC&RAIN - Reisverslag uit Kopopermai, Indonesië van Anne Gré - WaarBenJij.nu

BANDUNG - PARIS OF TRAFIC&RAIN

Blijf op de hoogte en volg Anne Gré

14 Juni 2013 | Indonesië, Kopopermai

Maandag de treinreis yogjakarata-bandung overdag: prachtig uitzicht! Luxe klasse uitverkocht, dus business class: tussen de locals! 8 uren reizen was zo om! Op station stond de familie van mama haar collega (dewi) op mij te wachten! Ik had in Nederland al contact met ze gehad, en hier was ik dan eindelijk! ;)

Familie dewi woont 1 uur buiten de stad! Maar in totaal 2 uren onderweg geweest, ivm de drukte in het verkeer! ze wonen in een rustig buurtje! Huis vergelijkbaar met de Malang familie. Erg gastvrij! Weer back to basic met het ontbreken van een douche!

Dinsdag
Ontbijt: nasi goreng! Heerlijk!!

Met locale bus naar grand forest park...
Kost veel tijd, omdat er erg veel verkeer is in Bandung! Zou een uur rijden zijn, maar de ervaring leert nu dat je daar gerust 2 uur bij op kan tellen. Na 3 uur rijden gearriveerd! Goja Belanda, een tunnel gegraven door de Nederlanders in een berg bezocht. Werd vroeger gebruikt als radio centrum.

Daarna doorgelopen tot de waterval. Heel wat kilometers klimmen en klauteren! Oefening voor jungle trek volgende week! Broer van Dewi had het zwaar! Haha! Ik ook wel n beetje hoor!

Terug weer in locale bus... Onderweg brak een helse regen en onweersbui los... De straten veranderde in grote rivier... Het regenwater stroomt vanuit de bergen naar beneden! Indrukwekkend te zien met hoeveel geweld het water door de straten stroomde. Locals proberen met zandzakken hun shopjes te beschermen tegen het water. De een heeft geluk, de ander heeft pech en is met emmers aan de slag...

Woensdag
Weer heerlijk ontbijt! Ei met mie!

Wandeling in de buurt van de familie!
Rijstvelden! Lindsay waagde zich in de dreg... maar mezelf en mijn lompheid af en toe kennende ben ik aan de kant gebleven!

Twee oude vrouwtjes vonden mij heel interessant... Zagen er erg onverzorgd uit en als ik het goed rook, ontlasting lucht... Enfin.. een van de vrouwtjes, wss oud lerares, wilde me een brief schrijven, adres gegeven. Kon verbazingwekkend goed Engels!

Klein achteraf buurtje bezocht hele dorp liep uit en wilde op de foto! Kopje thee gedronken! Noemden Lindsay "barbie" ivm haar witte huid en blonde haren...

In de middag gewinkeld... In alweer de stromende regen... En alweer 3 uren in minibus heen en weer terug...

Donderdag
Na veel handen en voeten werk, de broer van dewi spreekt niet zo goed Engels als gedacht, stond vanmorgen de school voor speciale kinderen op programma. door weer het drukke verkeer, kwamen we te laat en waren de meeste kinderen al weg. Twee kids hebben me wel eea laten zien. kinderen met een beperking bezoeken de school, doof, blind, spastisch, ADHD... Er zijn weinig faciliteiten. In Indonesië weinig van deze scholen. Pas sinds 15 jaar meer geaccepteerd

Tehuizen voor deze kinderen maar ook ouderen taboe. Het is een schande als familie om iemand af te stoten.

Na het bezoek aan de school, de oudste zus van dewi bezocht. Ze woont in arme wijk. Veel kinderen op straat nieuwsgierig komen kijken. Spelen met vlieger. Huisje van planken en riet. Wc en douche heel armoedig... Mensen zien er daarentegen goedverzorgd uit...

Gelukkig was het de hele ochtend droog gebleven, ik had verwacht na de lunch weer droog richting huis te gaan... Ze hebben het daar echter niet zo op tijd dus broerlief haastte zich niet... Rookte na hints van mij rustig nog een sigaret, zodat we tegen 16.00 in de regen terug gingen naar het huis van de moeder en broer. :/

Verkeer erg erg druk! Vond het doodeng achter op scooter! Scheerlings langs grote vrachtauto's... Boven op de rem... :(

De familie is erg lief en gast vrij, maar heb de drukte hier wel gezien. Het werkt behoorlijk op mijn irritatie en mijn geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld dat van een naar andere plek reizen hier minimaal 3 uren in beslag neemt, ik de taal niet spreek en ik Java en de streetview nu wel gezien heb. Bovendien niet lekker in mijn vel. en dan werkt de regen ook niet echt mee! heel veel zin om door te reizen naar Sumatra!

Vrijdag
vandaag bij het jongste zusje van dewi logeren... Dichter bij vliegveld, en ook zij willen me graag een dagje als gast! Mooi groot huis waar zij met haar gezin, gezin van haar schoonzus en schoonvader woont.

Ik heb er op gestaan om een taxi te nemen met al mijn spullen. Ging met moeite... Weer 2,5 uur in de taxi om van ene wijk naar andere wijk te reizen in dezelfde stad! Het huilen staat me nader dan het lachen! :( heb mijn week niet zo... Het lijkt de bevolking van hier niet zoveel te doen dat alles hier tien lang tien breed duurt... ze blijven lachen!

LEUWI-GAJA
Vanmiddag op de scooter weer een helse toch richting ere begraafplaats Nederlandse militairen in leuwi gaja. Maar... Heel erg de moeite waard!

Pake heeft vroeger een aantal jaren in Indonesië gezeten als dienstplichtig militair. In de 6e klas van Atheneum heb ik eens een werkstuk gemaakt over de Nederlandse soldaten in Indonesië. Pake heeft me toen veel verteld over die tijd aan de hand van zijn foto-boek. Weet nog dat het onderwerp Nederlands-Indie en de koloniale tijd me tijdens de geschiedenislessen erg boeide. Pake is ook een aantal kameraden verloren tijdens deze oorlog. In Bandung zijn deze mannen herbegraven op begraafplaats leuwi gaja. Ik weet van Tetje dat zij en Pake ooit het plan hadden om naar Indonesië terug te gaan, maar het er nooit van gekomen is...

Het was heel bijzonder om daar te zijn. Had al wat research gedaan op internet, dus moest goed gaan komen. Heb bloemetjes gestrooid, die je aan het begin van iedere begraafplaats kunt kopen, op de graven die ik vanuit het foto-album heb kunnen identificeren....

Heel bijzondere ervaring!

Vanavond nog gezellig bij de familie in Bandung! Geloof dat we samen gaan koken!

Morgen terug naar Sumatra-Bukit-Lawang! Hier nog een dikke week genieten en dan naar huis!
Aanvankelijk zou ik ook nog naar de Banka familie, maar door omstandigheden kan dit niet doorgaan! (Volgend jaar;))

  • 15 Juni 2013 - 09:27

    Sita De Winter:

    Vanuit Italie volgen we je reisverhaal.
    Dat je nog geen ongeluk hebt gehad in dat drukke verkeer is wel een wonder!
    Wat bijzonder dat bezoek aan de begraafplaats van oudstrijders.
    Leeft je beppe trouwens nog ?
    Blijf gezond en geniet van je laatste vakantie dagen.
    Met hartelijke groet van Dick en Sita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne Gré

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 15275

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Indonesia 2014!

10 Mei 2013 - 24 Juni 2013

Indonesia!

Landen bezocht: