MALANG STYLE - Reisverslag uit Tebo Utara, Indonesië van Anne Gré - WaarBenJij.nu MALANG STYLE - Reisverslag uit Tebo Utara, Indonesië van Anne Gré - WaarBenJij.nu

MALANG STYLE

Blijf op de hoogte en volg Anne Gré

20 Mei 2013 | Indonesië, Tebo Utara

Gisteravond de familie mee uit eten genomen.., specialiteit van Malang gegeten: bami-soep! Ik blijf me verbazen hoe goedkoop alles is, 18 euro, 5 personen avond eten en drinken... en erg lekker! :)

Samen nog even geshopt bij een grote supermohl... Overdekt winkelcentrum... Moest echt nog even een lekker broekje halen... Mijn lange broek wordt te wijd, zit niet meer lekker en is erg warm... en toch wel erg fijn om iet langers te dragen... Mijn witte melkflessen onder korte broek, trekken veel ogen, voelt vervelend... Ben in niet toeristisch gebied, dus pas me even aan...

Nog lang zitten kletsen in de avond met Rio zijn moeder... Lieve vrouw! Ze heeft me allerlei tips gegeven voor mijn reis!

Vanmorgen om 4.00 was het weer zo ver.... De wekker volgens Malang-style! Het klinkt alsof er iemand kei hard in de oren in het Arabisch allemaal boze dingen loopt te roepen... Niet echt lekker wakker worden... Het voelt ook een beetje angstig soms... Omdat ik er natuurlijk geen hol van kan verstaan... Maar enfin... Na een kwartier stopte het en ben ik weer in slaap gevallen... Gelukkig!

Lucia (mama Rio) maakte me om 7.00 al wakker! Omdat zij woensdag weer naar Nederland vertrekken willen zij nog afscheid gaan nemen van wat familie. Aangezien Rio er nog steeds niet is, nodigde ze me uit om mee te gaan om ook nog dingen van de omgeving te zien! Kon moeilijk wakker worden, maar ontbijtje normaal brood met pindakaas deed me goed!

Neefje Panji ging om 7.00 naar school, ook in mooi school tenu! Ook zijn moeder ging naar school, zij is lerares! Ook zij in mooi en netjes tenu. Lucia legt me uit dat ze hier in uniform naar school gaan, om de verschillen tussen arm en rijk neutraal en gelijkwaardig te houden. Er zit een groot verschil in de kwaliteit van de scholen, de katholieke school bied over het algemeen de hoogste kwaliteit en de beste aandacht. Op Sumatra vertelde Thomas mij ook zoiets. Zijn kinderen zitten nu op reguliere school, maar zijn oudste zoon heeft eerst 3 jaar bij zijn opa gewoond om daar naar een betere katholieke school te kunnen. Toen opa overleden is, is de oudste zoon pas weer teruggekomen en moet hij nu naar de gewone school, omdat er katholiek niet een in de buurt is. Hij zei dat het verschil tussen die twee scholen erg groot is!

We zijn naar het nichtje van Lucia gegaan, waar ook veel andere familie leden kwamen.., hetgeen wat er over de Indonesische mensen wordt gezegd bleek weer waar: makan, makan, makan! Zo zat ik om half tien al aan de pisang goreng! Degenen die mij kennen, weten dat ik die heul lekker vind... Zelfs nog ff geholpen in de keuken! Erg leuk!
Om twaalf uur alweer aan de gado gado voor lunch... Ook erggg lekker!! Wel stiekem iets teveel gegeten, kreeg buikpijn!!! Dus de bamisoep van 13.00 heel onbeleefd afgeslagen! En rest van de dag rustig aan gedaan met eten... Heb het meegekregen voor vanavond... Lief!

Tijdens ons bezoek kwam het neefje van Rio nog met zijn oma en mama op bezoek, Andro 4 jaar en mij meteen duidelijk, down syndroom... Oogjes, handjes, voetjes... Voorzichtig even gevraagd.. Idd down syndroom. In deze familie volledig geaccepteerd... Lucia vertelde dat het in sommige gebieden anders is, ze ook wel worden weggestopt, weggegeven of zelfs opgesloten in een kooi. Verschrikkelijk! Fijn om te zien dat Andro het goed heeft! Is ook erg "mollig" - dus wordt goed verwend! Ook best slim ventje! Noemde mij "Miss Anne"

Het nichtje van Lucia woont erg mooi en kent weer meer luxe ivg met het huis waar ik logeer. Haar man heeft een goede baan bij Nestlé... De verschillen zijn erg groot! We zijn na dit bezoek naar een andere familie gegaan om iets op te halen. Het verschil is materialistisch tussen die twee werelden: zoooo groot! Mentaliteit van de mensen: onbeschrijfelijk lief!

Op terugweg naar huis een ticket geboekt voor as vrijdag, dan vlieg ik door naar Bali! Toe aan rust, zee, mooi weer en bruin worden! Merk dat ik erg erg moe ben door alle indrukken, drukke programma... Op Bali ga ik eerst naar Kuta, waar een kennis uit Assen voor een aantal maanden woont ivm werk. Ken haar niet heel goed, maar om even op te starten op Bali ga ik eerst daar aan... Vind het toch wel heel erg spannend alleen! ;) ze vertelde dat er ook mensen uit Groningen zijn, dus wordt vast wel gezellig! Na alle cultuur shocken even lekker de tourist zijn op Bali!

Vanmiddag mezelf ff terug getrokken, paar uurtjes slaap ingehaald en ff lekker gejankt! Vroeg me al af wanneer dat komen ging... Combi vermoeidheid, maag die overstuur is, de familie die (op Rio zijn ouders na) geen Engels kunnen en teleurstelling dat Rio nog steeds niet gearriveerd is... Zin in wat bekends! :'(

Net even met Panji, neefje Rio, 4 jaar lesje Engelse les gedaan met behulp van m&m's! Green, yellow, oranje.. Etc! Leuk knaapje! Leert snel! Houdt mij goed in de gaten... Heeft mij al twee maal bevrijd uit t huisje, de deur klemt gigantisch dus kwam er twee keer niet uit! Penji zag het en hobbelde naar zijn papa en mama om "hulp" te halen... Erg schattig!

  • 20 Mei 2013 - 16:31

    Nadia:

    Leuk, Leuk....

    Geeft niet de huilbuien....hoort erbij
    Denk erom...hier is t snertweer!
    Fantastisch al die mensen om je heen!!!!!
    Denk aan mij als je gado gado, pisang goreng en de rest van het verschrikkelijke lekkere eten eet! :D

    Voordat je 't weet bist weer terug kind!

    liefsssssss

  • 20 Mei 2013 - 19:15

    Lien:

    You can do it!!!! X

  • 21 Mei 2013 - 18:52

    Katja Roberti:

    Wat een geweldige foto's!!!
    En een super familie!!!!
    Gewoon blijven genieten hoor!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne Gré

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 15281

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Indonesia 2014!

10 Mei 2013 - 24 Juni 2013

Indonesia!

Landen bezocht: