UBUD - tempels tempels en nog eens tempels - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anne Gré - WaarBenJij.nu UBUD - tempels tempels en nog eens tempels - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anne Gré - WaarBenJij.nu

UBUD - tempels tempels en nog eens tempels

Blijf op de hoogte en volg Anne Gré

27 Mei 2013 | Indonesië, Ubud

Na twee daagjes Kuta wilde ik zondag erg graag verder trekken naar een wat minder touristisch gebied... Na wat tips en tricks van Renske, zat ik zondagochtend in een taxi naar Ubud. Ubud is na Kuta een belangrijke touristen plaats waarvanuit een heleboel georganiseerd wordt en niet overladen is met dronken Australiers.

Zo gezegd zo gedaan, een hostel gezocht in de loneleyplanet en gaan met die taxi. Eenmaal op plek tref ik een leuk klein guesthouse en een acceptabele kamer. Na mijn tassen te hebben gedropt, kwam de eigenaar mij een koppie thee brengen. Daar zat ik dan: ALLEEN in Ubud... Maar ook iets wat ik wilde doen deze reis. Heb een kamer boven, met niemand naast me, dus een beetje gedwongen op mezelf... ;)

Na mijn kopje thee even de omgeving gaan verkennen. Bij een lokale touroperator 2 tours geboekt en een ticket naar de Gili-eilanden, een tip van Judith! Meteen dezelde middag zat ik met nog 4 anderen in een auto om de omgeving gaan te bekijken.

Bali is erg anders dan Sumatra, waar rust - natuur en intimiteit van de ontvangende familie voorop stond, Java met zijn moskeen en Moslim-overheersing en uiteraard de niet-engelssprekende familie. Op Bali overheerst het Hindoeisme. Elke familie heeft een eigen tempel en elke plaats heeft er nog eens minimaal 3. Elke regio heeft ook een belangrijke tempel. Tempels alom dus. 3 keer per dag brengen de hindu's offers aan hun Goden. Op elke hoek van de straat zie je kleine schaaltjes met bloemetjes en rijst. Persoonlijk vind ik de Hindoeistische "kunst" prachtig, alles is erg sierlijk. Maar kan ook alvast verklappen dat ik na 2 dagen tempels bekijken, ik ze nu ook wel gezien heb ;)

Het leven van de Balinese bevolking lijkt geheel in het teken te staan van offeren en bidden... Ze vragen iedere tourist wel dik te betalen om de tempels te betreden, voor zogenaamd onderhoud. Het zijn steeds kleine bedragen, waarna je door een walhalla van touristenkraampjes moet zien te komen van talloze mensen die proberen dingen aan je te slijten. Vele malen duurder dan in Java en Sumatra, waar ik van het tourisme niet heel veel hinder heb ondervonden.

Gisteren een aantal tempels bezocht en de monkey-forest. Ik had al bedacht dat ik deze wilde overslaan in Ubud, maar het was inclusief. Wat een poppenkast en tegenvaller in vergelijking met de prachtige jungle in Sumatra. De beestjes hier worden opgestookt en getraind om touristen "lastig" te vallen. Erg vervelend. Na 2 stappen in de monkey forest bestormen die apen je en gaan op je zitten. Mij niet gezien dus ben er regelrecht weer uitgerend. Onze taxi-driver wees ons een betrouwbare gids. Wat blijkt nou? We liepen achter iemand aan die zichvoor deed als betrouwbaar, maar in werkelijkheid die aapjes opfokt met eten in zijn tas. De aapjes worden wild, springen op de touristen en de -zo betrouwbare- man red de touristen van de aapjes, om vervolgens een tip te vragen voor zijn protectie. Heb die man, die daarna uiteraard weer achter ons aanliep bij onze tweede poging, vriendelijk verzocht uit mijn buurt te blijven - waarop de man in lachen uitbarstte. Vervelend figuur.

Vanmiddag bezochten we onderandere de moeder-tempel van Bali. Een van de groteren. Onze taxi-driver waarschuwde al dat we niet te veel moesten betalen. De mensen overrulen vaak, waardoor snel veel te veel geld neergelegd werd. En ja hoor, bij binnenkomst werd een donatie gevraagd - normaal mocht je zo naar binnen, maar vandaag was een speciale dag, want er vond een ceremonie plaats. Van Renske had ik ook al gehoord dat dit elke dag hetzelfde excuus is. Maar na niet te veel betaald te hebben gingen we naar binnen. Eenmaal op de top van de tempel, een paar kritische vragen gesteld: er was inderdaad een ceremonie, waarvoor we zojuist een donatie moesten betalen om dit speciale gebeuren te kunnen aanschouwen: we mochten echter niet deelnemen aan de ceremonie en er was een deel van de tempel afgesloten. Smoesjes dus... Maar goed, het uitzicht en de tempel was prachtig - dus het wel waard. De gids heeft nog een gebed voor/met me gedaan, dus ik ben nu gezegd voor kracht en protectie. Zelfs het heilige water gedronken ;) Im the woman now. Na de trip vroeg dezelfde man, die ons aan het begin van de tempel zoveel geld afgetroggeld had, ook nog om een tip. Hiervoor heb ik vriendelijk bedankt... Misschien stemt hij de goden nu wel ongunstig, maar dat zij dan maar zo.

Zowel gisteren als vandaag met een paraplu on tour geweest. Er blijkt een klimaatsverandering op komst. Normaliter is het regenseizoen eind april afgelopen. Maar nu ik bedacht heb deze regionnen aan te doen hebben de weergoden bedacht om het maar lekker te laten regenen... :(

Morgen naar de Gili-eilanden. Rio heeft me even het weerbericht doorgesluisd.. ziet er niet al te best uit, veel regen, maar nog wel lekker warm... Hoop dat ik gauw kan gaan snorkelen!

1 ding heb ik mezelf gerealiseerd: ik wil geen tourist zijn. Ben benieuwd naar Gili's, maar verlang erg terug naar Java en Sumatra. Ticket naar Java is al geboekt, ome Wiwi haalt me op van het vliegveld! :) Kan er nu al naar uitkijken.

Tante Sita: het echte leven is zo veel mooier dan de touristentrekpleisters! (was trouwens wel leuk om even een python, zo mak als een schaap - vast te houden... hihi)

  • 27 Mei 2013 - 15:29

    Carel:

    Heel fascinerend om te lezen!
    Als je nog bij de tempel van Prambana komt, FOTO!

    GRCA

  • 27 Mei 2013 - 20:00

    Sita De Winter:-Brinksma:

    Dag Annegre,
    Als toerist word je dus wel uitgekleed, als je niet mondig bent!
    Geef ze van katoen!
    Ik was nooit naar die apen gegaan, ze krijgen mij niet eens in Apenheul in Apeldoorn!
    Fijn dat je nog mooiere dingen in het vooruitzicht hebt.
    Pas goed op jezelf, en geniet !!
    groetjes Dick en Sita

  • 27 Mei 2013 - 21:01

    Nadia:

    Jaaaa weer leuk leuk leuk!!!!!

    Genoeg van de échte bevolking!!


    Kuss

  • 27 Mei 2013 - 21:06

    Jelly:

    Dag lieve dochter.

    Fijn om zo met je mee te reizen !
    Goed om te lezen dat je goed voor jezelf opkomt!
    Kan me voor stellen dat je nu wel genoeg tempels hebt gezien.
    En dat je toch het minder toeristische meer aan spreekt.....
    Heb het idee dat deze reis heel wat met je doet!
    Lieverd, pas goed op jezelf...

    Liefs ,kus Jelly

  • 29 Mei 2013 - 05:29

    Jet:

    Klinkt allemaal top An! Jammer dat de mens zo'n misbruik maakt van het toerisme. Maar goed, zo verdienen zij hun geld.
    Geniet heerlijk en hoop dat het snel beter weer wordt. Hier net 2 fantastische dagen gehad, nu ook weer volop regen...
    Meid, denk veel aan je.

    Veel plezier en op naar het volgende verhaal.

    Liefs xxx

  • 01 Juni 2013 - 16:17

    Ies & Mel:

    hey skeet!

    elk arm land heeft altijd 2 kanten, dit heeft ook alleen maar te maken met armoe..
    waar men arm is, is men sluw!
    prik er doorheen en alles komt goed.
    maar je staat je mannetje!!
    ook leuk zeg dat je renske hebt gevonden! doe haar maar even de groetjes van mij (isja)
    ik ga gauw door naar je volgende verhaal want ik ben heel benieuwd naar jou snorkel/duik avonturen!!

    xx isja en meliha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne Gré

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 15273

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Indonesia 2014!

10 Mei 2013 - 24 Juni 2013

Indonesia!

Landen bezocht: